La Grande Nymphe

Lara Barsacq

premiere

Présentation : Kunstenfestivaldesarts, Charleroi danse
Un projet de : Lara Barsacq
Création et interprétation : Marta Capaccioli, Lara Barsacq, Cate Hortl, Léonore Frommlet, Wanying Emilie Koang, Alyssia Hondekijn
Musique originale : Cate Hortl
Scénographie et costumes : Sofie Durnez
Création lumières : Estelle Gautier
Conseils artistiques : Gaël Santisteva
Vidéo : Gaël Santisteva, Lara Barsacq
Animation vidéo : Katia Lecomte Mirsky
Musique : Claude Debussy
Régie générale : Emma Laroche
Régie son : Sammy Bichon
Administration et production : Myriam Chekhemani
Communication et diffusion : Quentin Legrand / Rue Branly
Production : Gilbert & Stock
Coproduction : Kunstenfestivaldesarts, Charleroi danse – Centre Chorégraphique de la Fédération Wallonie-Bruxelles, Théâtre de Liège, Les Brigittines, CCN de Caen en Normandie, CCN2 – Centre Chorégraphique National de Grenoble dans le cadre de l’Accueil-studio
Résidences de création : Charleroi danse, Grand Studio, Les Brigittines, CCN de Caen en Normandie, CCN2 – Centre Chorégraphique National de Grenoble
Avec le soutien de : la Fédération Wallonie-Bruxelles – Service de la danse

Performances à Bruxelles avec le soutien de l’Institut Français et l’Ambassade de France en Belgique, dans le cadre d’EXTRA
Avec l’aimable participation de Madame Coralie Cadène, responsable du patrimoine costume de l’Opéra national de Paris

Remerciements : Astrid Vansteenkiste, Soledad Ballvé, Marion Sage, Sue-Yeon Youn, Marceline Bosquillon, Ivan-Vincent Massey, Benoit Pelé, Heide Vanderieck, Stéphane Barsacq, Julien Fournier, Soline Poteau, Jules Fournier, Belinda Mathieu, Erwan Ha Kyoon Larcher, Les Halles de Schaerbeek, Simon Thierrée, Fabienne Aucant, Daniel Blanga Gubbay, Frédéric Jamagne, Philippe de Lustrac, Erwan Hakyoon Larcher, Stanislav Dobak

©Gaël Santisteva

The mythical figure of the Nymph is that of a carnal body that vanishes and reappears, embodying the rhythm of erotic desire. She is at the heart of one of Debussy’s most famous compositions, the Prélude à l’après-midi d’un faune (1894), inspired by a poem by Mallarmé. The Prelude does not tell a story, but recreates the lascivious and sensual atmosphere of an afternoon in music, and would become famous in dance history through a rendition by Nijinsky. A century later, choreographer and dancer Lara Barsacq tackles this enduring image of the Nymph as depicted by men. In her creations, Barsacq often moves within the history of dance, through elements of autobiography, or feminist and queer reflections. After an autobiographical trilogy on the Ballets Russes, she is now at the festival for the first time. Barsacq is accompanied on stage by an interpreter, and they dance, speak, and move, questioning the eroticisation of a body. Together, they create a hymn to the free body, and to dance as a chance to free oneself from a pre-existing idea of sexuality. They move on an explosion of sounds, in which the Prelude breaks down into electronic and synthesizer music, until it is eventually interpreted live by a classical ensemble. A sensual battle with tradition, for a new erotic imagery.

17.05 — 20:30
18.05 — 16:00
19.05 — 22:00
20.05 — 20:30

+

After talk following the performance of 18.05

Wed. 17.05.2023
20:30
Bruxelles - La Raffinerie
shows
Thu. 18.05.2023
16:00
Bruxelles - La Raffinerie
shows
Fri. 19.05.2023
22:00
Bruxelles - La Raffinerie
shows
Sat. 20.05.2023
20:30
Bruxelles - La Raffinerie
shows
60'