Marion Sage

 

Door choreografische exploratie, onderwijs en schrijven kunnen mijn huidige projecten gezien worden als onderzoeken die in verschillende vormen en in verschillende contexten vertolkt en gedeeld kunnen worden. 
Mijn verankering in de choreografie en de performance komt in de eerste plaats voort uit de ontdekking van instrumenten om beweging, en de geschiedenis van podiumkunsten te analyseren dankzij een opleiding “dansstudies” aan de Université Paris 8 (bachelor en master), aan de Freie Universität in Berlijn en aan de Université de Lille (doctoraat).
Mijn doctoraatsthesis gaat over de ballingschap van Franse dansers en danseressen die als “links” militant beschouwd kunnen worden. Sinds een aantal jaren doceer ik ook aan het departement Dans en performance van de Université de Lille; seminaries laten me er toe om manieren te vinden voor lichamelijke expressie, hedendaagse sociale en filosofische reflecties en kritische analyse. Naast mijn universitair onderzoek, volgde ik de opleiding choreografie aan l’Abbaye de Royaumont met als thema “citation en danse”. Na deze opleiding werd ik door Vivat d’Armentière uitgenodigd om er in residentie een jaar onderzoek te doen over de beweging van de stem (in het kader van het Pas-à-pas initiatief van Drac Hauts de France). Dankzij Happynest, platform ter ondersteuning van opkomende artiesten in het domein van de performance, onder leiding van het theatercollectief Superamas, ben ik aan de creatie van mijn eerste choreografisch werk begonnen Grand tétras (Belgische première op 2 april 2020 in La Raffinerie van Charleroi danse). Parallel aan mijn eigen onderzoek werk ik samen met andere choreografen, als performer (Thibaud Le Maguer, Liaam Iman, Gabriel Beck) of als projectbegeleider (Danya Hammoud). Met geluidsartiest Anne Lepère ontwikkelen we voorstellingen en workshops rond verhalen die mythologie en kookrecepten met elkaar doen kruisen.