Samuel Mathieu

In 2001, na een loopbaan als danser bij o.a. Régine Chopinot, Jean-Claude Gallotta, Robert Seyfried en Tuméo Vergés richt Samuel Mathieu zijn eigen gezelschap op en begint hij te werken als choreograaf. In 2004 ziet de creatie Est-ce-O-Elle-O-solo het licht, die gevolgd wordt door een aantal groepswerken zoals Us-Band en Go On!

 

In 2008 brengt hij de choreografie Nord-Reich-Nord op de planken in het Duitse theater Vorpommern, een stuk waarin hij de schrijfprincipes vastlegt die hij datzelfde jaar ook hanteert in Yan, een Frans-Chinees project uitgevoerd in Frankrijk, en in 2009 in Japan, met Généric-X.

 

In 2010 stelt hij aan componist Maxime Denuc voor om na te denken over de relatie tussen muziek en dans. Hieruit vloeit een project voort dat bestaat uit 3 werken over de reis van Odysseus: Boutès, gevolgd door L’Homme qui plonge, waar hij op scène begeleid wordt door een strijkkwartet, en Les Identités Remarquables, een episch werk gebracht door negen dansers en dat refereert naar de Odyssee.

 

Het continue onderzoek naar fysiek engagement leidt in 2014 tot de creatie R, een werk voor 8 dansers over de Rondeau, een dans uit het Zuidwesten van Frankrijk, een regio die hij voor de gelegenheid bezoekt.

 

Zijn twee laatste werken richten zich op een confrontatie tussen verschillende genres waar hij gebruik maakt van luchtacrobatie en dans. C’est Tout… gecreëerd in 2015 opent de deur naar een werk voor 6 artiesten geïnspireerd op de balletsynopsis van Yves Klein uit 1954, La Guerre (de la ligne et la couleur).