Stuk voor 10 artiesten en 1 kind

The Great He-Goat

Nicole Mossoux & Patrick Bonté

Creatie 2019 / Première

Conception et chorégraphie : Nicole Mossoux
Mise en scène : Nicole Mossoux, en collaboration avec Patrick Bonté
Interprétation : Juan Benítez, Dounia Depoorter, Thomas Dupal, Yvain Juillard, Frauke Mariën, Fernando Martin, Isabelle Lamouline, Shantala Pèpe, Candy Saulnier, Fatou Traore, Eva Ponties-Domeneghetty en alternance avec Marie-Lou Adam
Création vocale : Jean Fürst
Création sonore : Thomas Turine
Figures, costumes et scénographie : Natacha Belova
Réalisation des costumes : Patty Eggerickx, avec l’aide de Lydie Fourneau, Myriam Simenon, Agnès Brouhon et Christelle Vanbergen de l’atelier costumes du Théâtre de Liège (stagiaire Manon Ducrot)

Lumière : Patrick Bonté
Direction technique : Jean-Jacques Deneumoustier
Réalisation des masques : Loïc Nebreda, Audrey Robin
Réalisation des prothèses : Laurent Couline
Maquillages : Rebecca Flores-Martinez
Réalisation du décor : Mikha Wajnrych
Formation flamenco : Coral Vados
Assistanat : Anaïs Grandamy, Sébastien Chollet et Rita Belova

Production : Compagnie Mossoux-Bonté
Diffusion : Manon Dumonceaux et Thérèse Coriou
Coproduction : Charleroi danse, Biennale de Danse du Val de Marne, Le Théâtre de Rungis, La Coop asbl, Shelterprod
Soutien : Fédération Wallonie-Bruxelles – Service de la danse, Wallonie-Bruxelles International, Tax Shelter du gouvernement fédéral belge, Théâtre de Liège, Théâtre de Chatillon, Taxshelter.be et ING
Remerciements : Anna Moreno i Lasalle et Alicia Tajuelo Martin

Opnieuw geïnspireerd door schilderkunst, wat in 1990 leidde tot de creatie van Dernières hallucinations de Lucas Cranach l’Ancien, duikt het gezelschap Mossoux-Bonté voor dit nieuwe werk de Spaanse oorlog in aan de hand van Francisco de Goya, wiens grote verdienste, dixit Baudelaire, bestond uit het in staat zijn om “het monsterlijke waarheidsgetrouw voor te stellen.” “Ik ben niet bang van heksen, van dwergen, verschijningen, pocherige reuzen, boze geesten, kobolden, noch van eender welk ander wezen, behalve van de mens”, aldus Goya.

De titel van het werk is ontleend aan Grand Bouc en aan Pinturas Negras die Goya aanbracht op de muren van zijn huis aan het einde van zijn leven om de ellende van het volk in een donker schouwspel te bevatten.

The Great He-Goat brengt een verwarde gemeenschap op de planken, die vertolkt wordt door 10 dansers en een kind. Vervormde stemmen en “dubbel-marionetten” (een andere gimmick van Mossoux-Bonté) flankeren dit kleine bastaardvolk dat de weg blijkt kwijt te raken, waar het reële een illusie wordt, en waar de resten van een bespottelijke geest onttrokken aan het duister de laatste stuiptrekking wordt voor de teloorgang.

+

Vendredi, la représentation sera suivie d’un bord de scène.

Samedi, 18:00, Conférence de Nancy Casielles
La raison et les rêves de Francisco de Goya, le plus “moderne” des peintres du passé.
En partenariat avec le BPS22

+ Fri. 15.03.2019
20:00
Charleroi - Les Écuries
+ Sat. 16.03.2019
20:00
Charleroi - Les Écuries
1h10