Miet Warlop

Miet Warlop (1978) is een Belgische beeldend kunstenares. Ze werd geboren in Torhout en woont en werkt in Brussel en Berlijn. Ze heeft een Master in de beeldende kunsten en studeerde af aan KASK in Gent, waar ze driedimensionale kunst studeerde. In 2003 won ze KASK Franciscus Pycke Jury Prijs en in 2004 de residentieprijs voor Jong Theaterwerk met haar project Huilend Hert, Aangeschoten Wild, een tableau vivant-installatie van zes scènes rond een schrijnend onderwerp. Vele andere performances en acties volgden. In het kader van het festival Lovepangs (2005) in Vooruit bracht ze de performance Koester de Kersen. In juli 2005 presenteerde ze Sportband, Afgetrainde Klanken, een performanceconcert van 40 minuten opgevoerd als uitputtende strijd tussen acht sportieve muzikanten en een klein juichend publiek. Ze werkt ook als decorontwerper. Tussen januari 2006 en november 2007 maakte Miet Warlop deel uit van DE BANK, een project van Victoria (nu CAMPO) dat jonge kunstenaars de kans gaf om over een periode van twee jaar een artistiek project uit te werken. Ze werkte er aan haar reeks Propositions, getiteld Grote Hoop/Berg. Terwijl ze met Propositions op een Europese tournee was, creëerde ze Springville, een 50 minuten durend spel van chaos, verwachting en verrassing waarin scenografie, kostuums, rekwisieten en personages nauw met elkaar zijn verweven. Springville ging mei 2009 in première in BUDA in Kortrijk. Tijdens de tour van Springville verhuisde Miet Warlop naar Berlijn, waar ze zich meer toelegde op haar beeldend werk en aan een nieuwe voorstelling werkte: Mystery Magnet. In dit stuk bouwen zes performers aan een enorme schilderij-installatie die het eindbeeld van de voorstelling vormt. In de Beursschouwburg begon Warlop met het tweede Alligators -project, een weekend van mixed media en optredens van verschillende kunstenaars en muzikanten. Alligators is een project en kunstenaarscollectief dat ze samen met Reggie Watts, Michael Portnoy en Ieva Miseviciuté ontwikkelde, met het oog op het creëren van betere samenwerkingsmogelijkheden zonder artistieke compromissen. In de tussentijd ontwikkelt ze haar beeldend werk en haar Nervous Picture -performances en werkt ze aan projecten in opdracht in de podiumkunsten en de beeldende kunsten. Miet Warlop verhuisde recent terug naar Brussel en richtte haar eigen organisatie op. In 2014 ging Dragging The Bone in première, een stuk waarin sculpturen uit gips en was op het podium worden opgebouwd door een atletische krankzinnige die door Miet Warlop zelf wordt gespeeld.