kabinet k

Joke Laureyns en Kwint Manshoven zijn beiden choreograaf, met een achtergrond in respectievelijk filosofie (Joke) en vormgeving (Kwint). Met kabinet k focussen ze zich op dansvoorstellingen met zowel professionele dansers als kinderen op scène. Hun dans vertrekt van concrete dagelijkse handelingen en kleine gebaren doorweven met spelelementen. Dat de cast ook uit kinderen bestaat, maakt hun dans toegankelijk voor jong en oud. Elk van hun creaties groeit letterlijk uit de stappen die de jonge dansers zetten. Net omdat het organische en intuïtieve zulk een belangrijk aspect vormen in hun danstaal, werken beide choreografen graag met kinderen of oudere lichamen, die niet (of minder) door bepaalde gedragspatronen of een danstechniek getekend zijn. Beide makers willen de dans op een volwassen manier behandelen en het kind ‘kind’ laten zijn. Wars van iedere vorm van betutteling: intelligentie is kinderen niet vreemd en dans is een kunstvorm die kinderen en jongeren op een intuïtieve manier kan aanspreken.

Onder de vleugels van enkele grotere theaterhuizen worden sinds 2002 een reeks voorstellingen gecreëerd die niet onopgemerkt blijven in het ‘jeugddanslandschap’: Dromen hebben veters (fabuleus), Shelter (Kopergietery), Martha, Marthe (Kopergietery) en Questo Ricordo (CC Hasselt). Met Einzelgänger (-), unfold, i see you, zwaluwzang, rauw en ba(b)bel bouwt kabinet k verder aan een oeuvre van volwaardige voorstellingen voor een jong publiek. Unfold en rauw worden beide geselecteerd voor het Theaterfestival. Met unfold en rauw zet kabinet k zich ook in het buitenland op de kaart. Sinds 2016 werkt kabinet k structureel samen met hetpaleis (Antwerpen). Horses is de eerste voorstelling in dit parcours; begin 2018 maakte kabinet k er invisible. In 2019 maakt kabinet k samen met componist Thomas Smetryns en LOD muziektheater de voorstelling as long as we are playing.

Kabinet k benadert dans op een organische manier, waarbij niet de virtuositeit, maar een zekere authenticiteit in de beweging voorop staat. Inhoud primeert steeds op esthetiek. Kabinet k hanteert een danstaal die het ene moment beschouwend, minimalistisch, beeldend is, en vervolgens kantelt naar rauwe, brute, exuberante energie. Ze ontwikkelt zich rond een centrale gedachte – bijvoorbeeld ‘veerkracht’ in rauw, ‘blind vertrouwen’ in horses – die zich in de beweging, in de scenografie, in de cast, in het ritme van de voorstelling… vertaalt naar het jonge publiek. Live- en/of nieuw geschreven muziek, de aanwezigheid van verschillende generaties op de scène en de invloed van beeldende kunsten zijn constanten in het werk. Met zijn voorstellingen wil kabinet k een alternatief bieden, laten zien hoe het anders kan, stilte plaatsen tegenover een wereld vol stellingen.